מ.י.ל.ה

מחקר ישראלי להתפתחות המשפחה

קביעות אובייקט

לפי פיאז'ה (פסיכולוג אשר חקר את מושג האובייקט אצל תינוקות וילדים), מהלידה ועד גיל שנתיים ילדים רוכשים בהדרגה הבנה בשלה של קביעות האובייקט.

* עד גיל 4 חודשים תינוק עוקב במבטו אחר אובייקטים, ואף מושיט לעברם יד אם הם קרובים אליו, אולם אם האובייקט מוסתר בחלקו, או נעלם לרגע התינוק יאבד עניין בו. 

* בגיל 4-8 חודשים התינוק יתעניין גם באובייקט מוסתר חלקית אך אם האובייקט יהיה מוסתר במלואו העניין בו יפסק והתינוק יחפש עניין אחר. 

* מגיל 8 חודשים עד שנה התינוק כבר מחפש אחר אובייקטים מוסתרים. שלב זה מאופיין בתיאום של התנהגויות לכיוון מטרה, אם נכסה צעצוע בשמיכה התינוק יזיז אותה על מנת למצוא את הצעצוע. אך הבנת קביעות האובייקט כנראה עדיין לא שלמה, משום שהתינוק ימשיך לחפש צעצוע במקום בו הוא רגיל למצוא אותו, גם אם יראה אותנו מחביאים אותו הפעם במקום אחר. הטעות הזו מתוקנת בשלב הבא.

* בין גיל שנה לשנה וחצי הפעוט יעדיף לחפש את האובייקט במקום בו ראה אותו לאחרונה, אך עדיין אין הבנה של מה שיכול לקרות לאובייקט כשהוא מחוץ לטווח הראייה. אם פעוט בגילאים אלה יראה אותנו מחביאים כדור מאחורי הספה הוא יחפש את הכדור במקום בו הוא ראה אותנו מניחים אותו, אך אם הוא לא יהיה שם התינוק יפסיק לחפש, ולעיתים קרובות יגיב בכעס או אכזבה.

* עד גיל שנתיים הילד רוכש הבנה מלאה של קביעות האובייקט. הוא יכול לדמיין תנועה של אובייקט גם כשהוא נסתר מעיניו, ולהרחיב את החיפוש אחר האובייקט שנעלם.