מ.י.ל.ה

מחקר ישראלי להתפתחות המשפחה

האם תינוקות מבדילים בין טוב לרע?

הטבע החברותי שלנו מספק לנו הזדמנויות רבות אך גם מעמיד אותנו בפני סכנות. על ידי שיתוף פעולה עם אחרים ניתן מצד אחד להשיג דברים שלבד לא היינו יכולים, אך מצד שני אנחנו יכולים להיות מרומים ומנוצלים. ניתן לומר כי היכולת לזכור את התנהגויותיהם של האחרים מספקת לנו יתרון עצום בכך שהיא מאפשרת לנו להבחין בין התנהגויות אלו!

החוקרות ד"ר קיילי המלין וד"ר קארן וויין ניסו במחקר זה לענות על השאלה מהו התהליך שבו מתפתחת יכולת השיפוט של בני אדם כלפי התנהגות פרו-סוציאלית ואנטי-סוציאלית. מערך המחקר מכיל מספר ניסויים הבוחנים את היחס של תינוקות מגיל 5 חודשים ועד גיל 19 חודשים כלפי דמויות המתנהגות באופן שניתן לפרשו כאנטי חברתי ("רע") או כחברתי ("טוב"). בשלב הראשון, הניסויים בוחנים את ההעדפה של התינוקות כלפי בובות המייצגות התנהגות שלילית או חיובית. ממצא מרתק היה כי בכל הגילאים שנבדקו נמצאה העדפה מובהקת כלפי בובות ש"התנהגו" באופן חיובי. עם זאת, ממצא זה אינו מהווה את המסקנה היחידה של המערך.

בשלב השני נערכו ניסויים שניסו לבחון את עמדתם של התינוקות כלפי ענישה ותגמול עבור אותן הדמויות אשר הציגו התנהגויות שונות בשלב הראשון. נמצא שבעוד שתינוקות בגיל 5 חודשים המשיכו להעדיף התנהגות פרו חברתית (גם כלפי דמויות שהתנהגו באופן אנטי חברתי בעבר) , תינוקות בגיל 8 חודשים הפעילו שיפוט ערכי כאשר הוצגו בפניהן סיטואציות שונות, כלומר לקחו בחשבון את התנהגויות העבר של הדמויות ולא רק את ההתנהגות הנוכחית. התפתחות של ממצאים אלה ניתן לראות בשלב האחרון של המערך, בו ביצעו תינוקות בני 19 חודשים ענישה או תגמול באופן אקטיבי כלפי הדמויות שהופיעו בשלב הראשון. התינוקות העדיפו באופן מובהק להעניש דמויות שהתנהגו באופן אנטי סוציאלי ולתגמל דמויות שהתנהגו באופן פרו סוציאלי.

לסיכום:

מחקר זה מציג ראיות כי תינוקות מבצעים החלטות שיפוטיות מורכבות ומתוחכמות יחסית בנושאים חברתיים, כבר בשנה הראשונה לחייהם (החל מגיל 5 חודשים!). הם לא רק מעריכים את האחר על בסיס הערך של ההתנהגות הנוכחית אלא הם גם רגישים להקשר הגלובלי בהן מתרחשות ההתנהגויות.

מתוך: J.kiley Hamlin, Karen Wynn, Paul bloom and Neha Mahajan, PNAS (2011)