מ.י.ל.ה

מחקר ישראלי להתפתחות המשפחה

הקשר בין שימוש בבלוגים ורשתות חברתיות להסתגלות אימהית


כיום, אחת הדרכים הנפוצות ביותר לקבלת תמיכה היא באמצעות השימוש בפורומים, בלוגים וקהילות וירטואליות באינטרנט.

בהתאם, בשנים האחרונות חלה צמיחה משמעותית בהיקף תופעת הבלוגים והפורומים הנכתבים בידי אימהות המשתפות בחוויותיהן וקשייהן בתחילת דרכן ההורית. בין אם הן כותבות בעצמן בלוג, משתתפות פעילות בפורום או רק קוראות בלוגים ופוסטים של אימהות אחרות, נמצא שאמהות אלו מדווחת על תחושה של קשר וחיבור עם אימהות אחרות, הנותנות להן תחושה כי הן לא לבד.

במחקר עדכני נמצא כי אימהות שהשתמשו יותר שעות בפורומים ובבלוגים דיווחו על יותר רגשות של תמיכה וחיבור עם בני משפחתן וחבריהן בחיי היום- יום. עוד נמצא, כי תחושת החיבור והתמיכה שחשו האימהות השפיעה בעקיפין גם על תחושת הסיפוק שלהן מחיי הנישואין ועל ירידה בעוצמת תחושות של חרדה, קונפליקט ודיכאון סביב תפקידן ההורי. השימוש בבלוגים ובפורומים מאפשר לאימהות צעירות לחלוק את תחושותיהן וחוויותיהן החיוביות והשליליות כאחד, עם נשים החוות תחושות דומות ומספקות להן חיזוק, משוב ועצות שימושיות. כתוצאה מכך, הן חשות יותר תמיכה באופן כללי.

נראה כי השימוש בבלוגים מסוג זה חשוב במיוחד עבור אמהות חדשות, מכיוון שהן עשויות לחוש במובן מסוים מבודדות וכבולות לתינוקן. פעולה דומה מתרחשת במהלך השימוש ברשתות חברתיות, המאפשרות הזדמנות לתקשר עם בני משפחה וחברים מבלי לעזוב את הבית.

אולם, בניגוד להשפעה המיטיבה של בלוגיים ופורומים, לא נמצא במחקר כל קשר בין שימוש ברשתות חברתיות, כגון Facebook, לבין תחושות של תמיכה חברתית והשלכותיה על חייהן של אימהות. ההסבר שנתנו החוקרים לממצא זה נעוץ בתפקיד שממלא השימוש ברשתות החברתיות בחייה של האם הטרייה. לטענתם, אימהות צעירות משתמשות ברשתות החברתיות כדי להתעדכן בחייהם של קרובים וחברים, אך אינן זוכות לתמיכה חברתית בתמורה. היעדר התמיכה שמסופקת לאותן אימהות ברשת החברתית מובילה אותן לחשוף פחות מידע רגיש וקשיים איתם הן מתמודדות, ובכך להקטין את הסיכוי לקבל את המענה לו הן זקוקות מחבריהן ברשת.

 

מתוך: Brandon T. McDaniel, Sarah M. Coyne (Maternal& Child health Journal, November 2011)